duminică, 28 septembrie 2008

Biserica [1]

Cuvantul "biserica" in limba romana provine din latinescul "basilica". Bazilica era un edificiu public la romani, in forma dreptunghiulara, cu interiorul impartit in mai multe parti (trei sau cinci) prin siruri de coloane, care servea ca loc de judecata, bursa comerciala sau loc de adunari.

In perioada medievala, acest cu acest nume au fost desemnate locasurile de cult in catolicism.

Cuvantul grecesc (limba in care a fost scris Noul Testament) pentru "biserica" (din care e tradus astfel in limba romana) este "ekklesia" care inseamna in sens uzual "adunare" (de exemplu o adunare de oameni). Este posibil ca de aici sa se fi ajuns la denumirea de bazilica (vezi definitia de mai sus).

Oricum ar fi insa, prima invatatura importanta pe care o gasim in Noul Testament in ce priveste Biserica este ca ea este in cel mai pur sens o adunare. Biserica inseamna adunare. Adunarea cui?

Prima biserica mentionata in Biblie si prima biserica din istoria bisericii este Biserica din Ierusalim. Citind Faptele Apostolilor observam cum o caracteristica a acestei biserici era faptul ca membrii ei se strangeau in mod regulat. Cand textul grecesc se refera la Biserica intotdeauna spune "adunare".

Primul lucru pe care-l invatam despre biserica, esential, este ca ea presupune o adunare. Intrebarea naturala este cine se aduna, sau, altfel spus, cine formeaza Biserica.

Dar vom discuta despre aceasta mai tarziu. Acum este important sa intelegem ca Biserica nu este o cladire (desi bazilica este, de unde si cuvantul in limba romana). Biserica este asemanata cu o cladire, dar pietrele ei sunt pietre vii si fundamentul ei este format din apostoli si proroci, piatra din capul unghiului fiind Insus Domnul Cristos Isus.

Se impun astfel mai multe intrebari. As vrea sa discut cateva.

1. E corect sa mai numim o cladire biserica?
Daca ne referim la biserica asa cum este ea definita in Noul Testament, nu, nu este corect. Pentru ca pur si simplu Noul Testament NU se refera niciunde la Biserica in sens de cladire, decat comparativ, cum am spus deja.

Avand in vedere consideratiile de natura lingvistica, este totusi corect sa numesti o cladire "biserica" (in limba romana).

2. Atunci cladirea pe care o numesc unii biserica e ca orice alta cladire?
Nu. Cladirea pe care noi, in mod civilizat si necesar o folosim pentru intalnirile noastre este un loc special inchinat lui Dumnezeu. Si, intr-un sens foarte specific, cladirea aceasta este chiar casa lui Dumnezeu. Si aceasta pentru ca am inchinat-o Domnului, am dedicat-o pentru aceasta. Dar, astazi, in vremea Bisericii, singura casa a lui Dumnezeu pe care o zideste El este Biserica, trupul viu al lui Cristos Isus.

3. Atunci pot sa fac ce vreau si sa vin oricum la biserica?
Nu. Fiindca vorbim aici de strangerea Bisericii. Cu atat mai mult in locul inchiant strangerii acesteia noi trebuie sa aratam respect si reverenta, cu cat sta in mijlocul celor rascumparati de Dumnezeu prin Domnul Isus Cristos. Acolo este prezent, in aceasta Adunare, Duhul Sfant al lui Dumnezeu, in mod real. Intr-un astfel de loc, unde se strange Biserica, nimeni nu poate sa vina oricum si sa faca ce vrea.

4. Este cladirea bisericii un loc unde vine Dumnezeu?
Da. Dar nu datorita cladirii, ci datorita celor care au dedicat cladirea, ei fiind Biserica lui Cristos.

5. Sa ma port altfel in cladirea bisericii?
Da. Trebuie sa te porti altfel. Nu te prefaci. De ce? Fiindca acolo se strang fratii, Biserica locala. Dupa cum o sa explic in urmatoarele posturi, Biserica locala are o caracteristica esentiala si unica in ce priveste valoarea strangerii ei. Niciunde nu este ca in locul unde se strange Biserica. Din nou, nu datorita locului, ci datorita Bisericii care a dedicat locul si care-l pastreaza in folosinta sfanta pe care i-a dat-o.

6. Dar cand nu e o intalnire, pot sa ma port fireste?
Nu. Cladirea respectiva ramane dedicata lui Dumnezeu atata timp cat ramane din partea Bisericii. Chiar si atunci cand Biserica s-ar strange, sa zicem, in alt loc (la Bradatel, de exemplu).

Deci, Biserica este Adunarea celor care sunt copii lui Dumnezeu si nu o cladire, un loc sau o bazilica.

Niciun comentariu: