sâmbătă, 5 februarie 2011

Daniel - comentarii anteniceene

Jaroslav Pelikan, un teolog crestin spune despre Hipolit, unul dintre teologii secolului al treilea:

Hipolit avea aceeasi parere, iar intr-un tratat dedicat in intregime lui Antihrist sustinea ca profetiile din Cartea lui Daniel nu fusesera inca toate implinite si, prin urmare, sfarsitul nu era chiar atat de aproape ; in comentariile la Cartea lui Daniel, cele mai vechi comentarii crestine existente, el isi prezinta aceasta teorie in contextul unei exegeze complete a profetiilor respective. (Citat din Traditia Crestina, de Jaroslav Pelikan Vol I, pag. 148, sublinierea imi apartine)

Hipolit a fost, cum spuneam, unul dintre teologii anteniceeni (considerat unul din parintii anteniceeni) care a fost presbiter la Roma intre anii 170-236, fiind ucenic al lui Irineu (care la randul sau ar fi fost ucenic al lui Policarp, iar acesta din urma al lui Ioan Apostolul). Comentariile sale exegetice cele mai cunoscute sunt asupra cartii profetului Daniel.

Pentru dobandirea unei perspective asupra interpretarilor exegetice timpurii (Hipolit specifica uneori si anumite pareri majoritare, cu privire la interpretarile profetiilor din Daniel, in vremea sa) se poate studia opera sa. O traducere in limba engleza poate fi accesata pe Christian Classics Ethereal Library. Iata un citat referitor la profetia din Daniel 7 (cele patru fiare), care face parte, asadar, din cele mai vechi comentarii biblice care ne-au ramas:

It is clear that the four monarchies are here depicted. But it is not agreed upon among all writers which monarchy is the last, and which the third. With regard to the first, all agree in understanding’ the vision of the Chaldean Empire, which was joined with the Assyrian, as we saw before.
Este clar faptul ca cele patru monarhii sunt prezentate aici. Dar nu toti scriitorii sunt de acord cu privire la ce monarhie este ultima, si care e a treia. In ce o priveste pe prima, toti sunt de acord in a intelege viziunea asupra Imperiului Caldean, care s-a unit cu cel Asirian, dupa cum am vazut mai sus.

Pentru o cercetare in amanuntime a directiilor in care s-au constituit diversele interpretari eshatologice care strabat si cartea Daniel, iata un bun punct de plecare, cel putin necesar.

Niciun comentariu: