miercuri, 23 martie 2011

Este evolutia lucrarea lui Dumnezeu?

A creat Dumnezeu prin evolutie? Este o intrebare care trebuie pusa, dar un raspuns afirmativ este tot mai des sugerat in zilele noastre. Societatea de astazi propune ridicarea de punti intre orice, incercand sa excluda excluderea si sa absolutizeze relativismul.



Parerea mea este ca NU, Dumnezeu a creat lumea, iar evolutia (teoria evolutiei dezvoltata indeosebi pe darwinianism) este un model teoretic care a luat nastere intr-o perioada cand complexitatea vietii era prea putin cunoscuta pentru a se lua in calcul si surescitata intr-o vreme in care oamenii vor sa se debaraseze de religii si nu gasesc alt mijloc mai bun. E ca si cu astronomia, care foloseste si astazi teoriile bazate pe hartile unde pamantul este in centrul universului (si omul buricul pamantului).

Desigur, cercetatori de seama adera la crezul acesta, cum ca evolutia ar fi mana lui Dumnezeu, care lucreaza intr-un timp superior experientei umane, evident mai lung si greu de inteles noua. Dar numarul de stele de pe umar nu-l face pe om o fiinta superioasa siesi; acela ramane tot om, indiferent cati ani are, cate doctorate sau studii supra-meta-superioare.

Iata cateva argumente:

1. Dumnezeu nu are nevoie de un proces precum ideea care decurge din teoria evolutiei pentru a face omenirea. Nici macar pentru facerea universului, in complexitatea, intinderea si maretia lui. Dumnezeul Scripturilor este prezentat ca fiind Atotputernic, ca unul care cheama lucrurile care nu sunt ca si cum ar fi, care cheama la viata ceea ce nu este.

2. Faptul ca Biblia nu isi propune o detaliere a modului in care a fost creat universul si in care a aparut viata in univers, nu inseamna ca ea nu ar trebui sa ne intereseze, dar Scriptura nu trebuie fortata sa spuna ceea ce nu vrea sa spuna, nici in favoarea teoriilor creationismului stiintific, dar nici in favoarea ideilor evolutionismului teist. Acuzele celor care sustin varianta evolutiei ca modus operandi in creatia divina, cu privire la promotorii creationismului, trebuie aduse chiar teoriei propuse de ei.

3. Noul Testament vorbeste despre Adam in termeni reali, nu simbolici. Faptul ca Adam simbolizeaza omul decazut in comparatie cu Domnul Isus nu inseamna ca Adam a fost un simbol, cum nu inseamna ca Domnul Isus a fost o persoana fictiva in istoria umanitatii. Dupa cum a existat noul Adam, a existat si primul. Problema pacatului a fost adresata de divinitate direct, si nu fara sacrificiu. Cristoa a murit din pricina pacatului nostru, inviind din pricina ca am fost socotiti neprihaniti, iar pacatul a intrat in lume prin omul Adam. E real pacatul, e reala mantuirea.

4. Problemele de timp din Genesa nu trebuie sa provoace ingrijorare. Scriptura nu isi propune sa ne detalieze facerea universului, ci se adreseaza unor probleme mai importante, mai serioase, mult mai complexe si din alt domeniu, superior. Scriptura ne vorbeste despre ceea ce omul nu putea descoperii prin puterea lui, pe cand universul poate fi cercetat (probabil ca de aceea a si fost facut atat de vast). Acestea sunt mai degraba pseudo-probleme.

5. Evolutionismul teist pare un efort de armonizare a stiintei cu credinta crestina. Dar, pe cand putem vorbi despre un "canon" in ce priveste Biblia, despre Cuvant inspirat, despre Cuvantul lui Dumnezeu etc, nu putem vorbi despre teorii demonstrate in cazul sistemului evolutionist. Nu avem (inca) ce armoniza, stiinta se chinuie inca sa se nasca, daca putem vorbi despre asa ceva. Sa vedem cand crapa oul ce-o iesi, fara sa incerca sa impacam copilul nenascut cu viitoarea sa nevasta...

6. Evolutionismul a fost respins de crestini atunci cand a aparut, ceea ce ne transmite un mesaj cu privire la ceea ce au inteles credinciosii cu privire la scopurile evolutionismului la nasterea sa. Istoric, acest aspect este esential.

7. Nu avem nicio indicatie in Biblie cu privire la o astfel de creatie, dar avem sugestii cu privire la creatia ex nihilo, de nuovo.

Ar mai fi si altele, dar abordarea lor presupune intrarea in anumite detalii. Desigur, am vrut doar sa-mi exprim conceptia anti-evolutionista. Consider ca stiinta trebuie sa mai avanseze inca mult si bine pana sa se poata macar lua in calcul o asemenea posibilitate, precum evolutionismul teist, bazandu-ne pe realitati observabile si nu pe modele teoretice.

Niciun comentariu: