duminică, 21 martie 2010

Primus inter pares si Eclesia: intrebari

Cristos este "cel intai nascut dintre mai multi frati". Este El primus inter pares? Iar, daca este, cand, in ce sens, cat?

Despre Petru se spune, in teologia apuseana ca este, prin Petru, loctiitor al lui Cristos pe pamant. Petru, in aceasta gandire, este considerat primus inter pares, adica "primul dintre egali", iar, in acest context, are loc argumentatia catolica cu privire la organizarea ei episcopala. De aici pretentiile despre papa care declara ex-catedra infailibil, dand astfel dogme noi.

Este Cristos un frate mai mare in sensul acesta, in care este numit Petru cum am aratat? Anumite sisteme religioase pretind aceasta. De exemplu: mormonii sau anumite ramuri ale bisericii carismatice, care sustin ca omul va ajunge un Cristos, in orice sens.

Ce inseamna pentru noi ca suntem infratiti cu Cristos? Este aceasta doar o metafora?

In Biserica, cum ne organizam? Cum a vrut Cristos sa fie organizarea Bisericii? Este inca Biserica Baptista organizata congregational? A fost vreodata? Este o mixtura intre episcopal, presbiterian, congregational? Este cazul sa vorbim despre primus inter pares in Biserica locala? Ce rol are o Uniune, de exemplu, baptista, in sensul de fata?

Despre imparatul roman se spunea ca este primus inter pares. L-am adus in discutie fiindca acesti imparati romani isi luau singuri titlurile, incercand sa subliniez ca unii pot forta nota in acest sens, in anumite Biserici?

Relatia cu Cristos si relatia cu Biserica sunt esentiale. Dar este Cristos separat de credincios? Dar Biserica? Cum vedem aceasta relatie, fie cu Cristos, fie cu Biserica? Suntem noi Biserica? Atunci, cine o reprezinta? Membrii? Presbiterii? Pastorul? Si, din ce punct de vedere: legal, teologal?

Exista diferenta intre oricare doi oameni. Se impun functii in Biserica? Sau, mai degraba, functiuni ale anumitor madulare, in sensul Trupului lui Cristos? Putem vorbi despre primus inter pares intr-un trup? Poate cu privire la o anumita actiune. Daca vrem sa ridicam ceva avem nevoie de maini. Daca vrem sa ne deplasam avem nevoie de picioare. Daca vrem sa vorbim avem nevoie de gura. Daca vrem sa exprimam ganduri avem nevoie de creier. Daca vrem sa mancam avem nevoie de stomac etc. Dar, iata ca Trupul este al lui Cristos. Dar Trupul nu este separat de Cristos si este al Sau.

Cum vedem faptul ca cel mai mare trebuie sa fie robul tuturor, in Imparatia Cerurilor care este pe pamant, in credinciosi? Vorbim astfel despre unul mai mare, printre egali, dar in sensul opus gandirii firesti, in sensul slujirii celorlalti. Isi pierde valoarea aceasta unul care are o functie, dar nu are o viata de slujire?

Un comentariu:

Anonim spunea...

Biserica sunt cei care pot intra in sfanta sfintelor,cei unsi[pecetluiti],preoti cu inima,Luca14;33,adica cei care renunta la tot pentru Isus,Matei10;16,nu conducatorii pamantesti[pastorii platiti],iar in sfanta ceilalti fii ai lui Levi adica turma mare.Iei nu pot intra in sfanta sfintelor dar nici nu au mostenire pe pamant.Numeri 18;23,24.