joi, 4 martie 2010

Cum sa ne purtam cu cei pe care-i incearca Dumnezeu? [1]

Iov este un om care a suferit foarte mult. Suferinta sa nu este descrisa doar in primele capitole ci, cu mult mai mult, dupa. O cauza a suferintei lui Iov, una foarte importanta, a fost faptul ca nu intelegea de ce Dumnezeu il trece pe aici. El a primit suferinta ca fiind din partea lui Dumnezeu.


Dar, sa ne punem in locul prietenilor lui Iov. Ei si-au propus sa mearga la Iov si sa il intareasca in suferinta lui, caci au auzit ce s-a ales de el si prin ce mare suferinta trece. Totusi, cand au ajuns la Iov au fost atat de impresionati de suferinta lui si de starea lui, incat nu au mai spus nimic, ci au stat langa el cateva zile bune, amutiti in fata realitatii.




Trei prieteni ai lui Iov, Elifaz din Teman, Bildad din Şuah, şi Ţofar din Naama, au aflat de toate nenorocirile care-l loviseră. S-au sfătuit şi au plecat de acasă să se ducă să-i plângă de milă şi să-l mângâie. Ridicându-şi ochii de departe, nu l-au mai cunoscut. Şi au ridicat glasul şi au plâns. Şi-au sfâşiat mantalele şi au aruncat cu ţărână în văzduh deasupra capetelor lor. Şi au şezut pe pământ lângă el şapte zile şi şapte nopţi, fără să-i spună o vorbă, căci vedeau cât de mare îi este durerea.
(Iov 2:11-13)


S-au sfatuit intre ei sa faca un lucru bun. Dar, au ajuns sa ii fie o povara lui Iov, sa-l jigneasca si sa ii vorbeasca nedrept. Iata ce le spune Iov in timpul dialogului cu ei:

Fie-vă milă, fie-vă milă de mine, prietenii mei! Căci mâna lui Dumnezeu m-a lovit. De ce mă urmăriţi ca Dumnezeu? Şi nu vă mai săturaţi de carnea mea? Oh! Aş vrea ca vorbele mele să fie scrise, să fie scrise într-o carte; aş vrea să fie săpate cu un priboi de fier şi cu plumb în stâncă pe vecie… Dar ştiu că Răscumpărătorul meu este viu şi că Se va ridica la urmă pe pământ. Chiar dacă mi se va nimici pielea şi chiar dacă nu voi mai avea carne, voi vedea totuşi pe Dumnezeu. Îl voi vedea şi-mi va fi binevoitor; ochii mei Îl vor vedea, şi nu ai altuia. Sufletul meu tânjeşte de dorul acesta înăuntrul meu. Atunci veţi zice: „Pentru ce-l urmăream noi?” Căci dreptatea pricinii mele va fi cunoscută.
(Iov 19:21-28)




Ei s-au sfatuit sa mearga si sa-i planga de mila, dar Iov le cere sa le fie mila de el. Cu siguranta ca nu gasea mila in modul in care ei au ales sa se raporteze la el atunci. Cand ne ducem la un om in suferinta, chiar daca vorbim la rece, nu suntem obiectivi pentru ca, intai de toate nu intelegem suferinta lui si apoi nu stim de ce il trece Dumnezeu pe acolo. Tocmai de aceea, desi putem sa ajutam chiar cu sfaturi, este intelept sa aratam mila.

Prietenii lui Iov l-au judecat, dar noi stim ca "mila biruieste judecata". "Ferice de cei milostivi"! Sa strangem, asadar, mila in inimile noastre, sa strangem in asa fel incat sa avem la nevoie.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Faptul ca un om nu intelege " de ce Dumnezeu il trece pe aici" NU este o CAUZA A SUFERINTEI sale.
E poate o cauza a neacceptarii situatiei, a razvratirii, a impotrivirii....
Un om supus lui Dumnezeu accepta lucrurile altfel....
Iar mila nu e suficienta fata de un om in suferinta, el are nevoie si de incurajare / alte resurse spirituale pentru a putea merge inainte in situatia data (resurse ce le poate valorifica cu ajutorul unor oameni potriviti=care stiu sa traiasca suferinta la valoarea data de Dumnezeu).

Alexandru spunea...

Multumesc de completare, Anonim.

Nici nu am sugerat ca mila e suficienta. Este evident din articol ca am lasat loc de completare.

In ce priveste ceea ce intelegem, cred ca problema suferintei este mai ampla si cred ca intrebarile omului il macina cel mai mult, mai ales "de ce ingaduie Dumnezeu aceasta". E o lupta interioara, unde copiii lui Dumnezeu trebuie sa invete si sa inteleaga iubirea de Tata a Domnului in incercari si durere.

Nu e chiar atat de simplu cum spui. Eu zic ca este o cauza.

roxana spunea...

nu intentionez mesaje anonime, butoanele mai fac figuri - dar interesant cum te raportezi la persoane.. "interesant" si ca articolele necesita/ lasa loc de completari/corectii... "de ce" - urile sunt proprii copiilor. Maturitatea se arata cand faci ce trebuie chiar cand nu intelegi, nu-ti place etc. Adevarata supunere fata de Dumnezeu se arata cand Il asculti fara sa intelegi, cand dragostea te costa, cand suferi cu demnitate fara a cere explicatii sau izbavire imediata ci doar resursele necesare situatiei. Suferinta insa e o teologie aplicata, deci adevarurile ei pot ramane poveste pt cine nu le traieste. In general, fiecare om vorbeste din ale lui, ce spune/invata/proclama arata pana unde a ajuns sa implementeze principiile vietii crestine. E ciudat sa vezi concluziile tineretii spuse ca certitudini cand, parcurgand drumul, ai vazut adevarul profund ca fiind altul in ochii experientei mature.

roxana spunea...

Argument la cele de mai sus- finalul cartii Iov. Ce a explicat Dumnezeu, ce a zis in apararea Sa? I-a zis lui Iov de discutia cu Satan? Dar Iov, ce a concluzionat? "A, acum inteleg de ce, acum accept, voi suferi mai putin?" studiaza cartea si vei descoperi invatatura din spatele experientei lui iov, apoi aplic-o la tine. In plus ti-am pus la dispozitie un studiu pe Iov in august 2009.

Alexandru spunea...

Da, anonimii sunt anonimi, asa e pe net. Bine ca prietenia adevarata nu se face pe internet.

Imi pare rau ca iti fac butoanele figuri. Asa-s ele... butoanele :) Da, am o anumita atitudine fata de anonimii a-toate-cunoscatori.

In ce ma priveste, imi scriu articolele cum cred de cuviinta si, daca aleg sa nu abordez o anumita tema exhaustiv (nu stiu cine poate sa o faca, dar, probabil exista si oameni care depasesc conditia umana, nu stiu, nu am intalnit).

Exista adevarata supunere si cand asculti intelegand. Dumnezeu vrea sa intelegem planul Sau si sa Ii fim supusi. Cred ca exagerezi cu afirmatia despre "adevarata supunere".

Da, omul tradeaza uneori varsta sa spirituala, iar, daca este cineva sa priceapa aceasta, acela poate afla despre "anii" aceia.

Principial, nu discut subiecte fara sa le studiez in prealabil. :)

Raman la parerea exprimata in articol. Alte completari? Cum ar trebui sa ne purtam practic cu cei in suferinta? Ce sa facem? Ce sa zicem? Ce credeti ca au invatat prietenii lui Iov? Ce ati fi invatat voi?