"Tot Clement distinge intre marturisirea lui Cristos prin cuvinte, pe care o numeste 'marturisire partiala', si ea prin fapte, pe care o numeste 'totala', 'integrala'. Martirii din fata tribunalelor il marturisesc cu glasul pe Cristos, dar marturisirea lor totala, cea mai importanta, este aceea a faptelor, care se inradacineaza in dragoste." (Si cerul s-a umplut de sfinti..., pag. 36, Cristian Badilita)
"Martys apare, in comunitate, alaturi de prophetes, didaskalos, episkopos, diakonos si hagioi. In scrisorile apostolice si in scrierile Parintilor Apostolici, termenul martys nu se intalneste prea des. Realitatea omeneasa a martiriului-marturie apare atunci and koinonia este chemata sa dea dovada despre sine si sa se afirme ca mica societate autonoma revolutionara, ca o comunitate crestina." (pag. 42, Cristian Langa)
"Pe parcursul primilor o suta cincizeci de ani, martirii au avut parte de aeleasi onoruri ca toti ceilalti credinciosi; se admitea ca toti credinciosii care mureau pentru credinta mergeau direct in cer si li se adresau rugaciuni ca unor sfinti. Pentru cei drepti se faceau rugaciuni in ziua aniversarii mortii lor, dar pentru martiri nu se inaltau rugaciuni, ci erau invocati in mod direct ca mijlocitori. Crestinii nu vorbeau despre ingropare, ci despre depunere (deposito), si au ajuns sa aiba propriile cimitire, catacombele." (pag. 52-53, Cristian Langa)
"Facand o recapitulare a principalelor scrieri de are dispunem despre martiri, amintim in esenta patru: Scrisoarea bisericii din Smirna catre biserica din Filomelion, cunoscuta cu titlul de Martyrium Popycarpi, primul document crestin referitor la un martir; apoi Scrisoarea crestinilor din Galia (Lyon-Vienne), care ii informeaza pe fratii din Asia si Frigia despre martiriul unor credinciosi din Galia - aici se intalnesc pentru prima oara unele idei ce vor deveni ulterior comune (martiriul ca 'atlet al lui Cristos'; influenta diavolului asupra persecutorilor; martiriul ca om locuit de Duh); in al treilea rand, avem Actele martirilor din Scillium (orasel din apropierea Cartaginei), care contine interogatoriul si lista martirilor (circa 180), aproape toti cu nume punice. Acesta este primul document despre crestinismul african, primul text crestin in latina are atesta a bisericile africane aveau epistolele lui Pavel traduse in latina. Textul se prezinta ca un act procesual caruia i-au fost adaugate o introducere si o concluzie cu caracter clar crestin.
Al patrulea document pastrat este martiriul lui Iustin, scris in greaca. In aceste scrieri se pot distinge doua genuri: a) Acta martyrum, respectiv texte foarte scurte care reproduc doar interogatoriul; si b) Passiones martyrum, texte mai ample, cu caracter narativ, care largesc naratiunea relatand evenimente privitoare la ultimele zile din viata martirilor..." (pag. 59, Cristian Langa)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu