duminică, 10 ianuarie 2010

Baraca [1] - promisiunile

Prezentarea cartii este plina de laude in introducerea ei. Este vorba despre cartea "Baraca" de Paul Young.

Iata o mare promisiune, chiar pe coperta, semnata de Eugene Peterson insusi: "Cartea aceasta are potentialul de a face pentru generatia noastra ceea ce Calatoria Crestinului, de John Bunyan, a facut pentru generatia acestuia". Fara sa poti desprinde ideea in care este scrisa aceasta afirmatie, te poti gandi la motivatia pe care John Bunnyan a adus-o, dar nu numai generatiei sale, ci, mai degraba, cititorilor sai. Faptul ca Peterson se refera la generatii nu este intamplator.

Pe coperta, pe spate, ni se spune ca a fost vanduta in peste 6 milioane de exemplare in SUA (waw...) si tradusa in peste 30 de limbi (printre care si limba romana - tocmai am citit-o, mi-a luat cateva ore).

Aventura este promisa inca din primele pagini, cand toate se petrec in cadrul lor normal. Modul cum incepe cartea si cum se termina este foarte artistic. Talentul autorului pare clar.

Michael W. Smith ne spune ca a plans cu sotia, citind cartea, iar urmarea acestor clipe a fost ca si-a dorit cu ardoare prezenta lui Dumnezeu. Ni se spune pe verso si: "Iti vei dori ca toti cei pe care-i cunosti sa citeasca aceasta carte". Trebuie sa fie ceva interesant, mai ales ca ni se promite o clarificare cu privire la religie. Din comparatia cu scrierea binecunoscuta a lui Bunnyan, m-am asteptat la o calatorie care sa clarifice Biblia, astfel incat sa putem trai practic anumite valori ale ei, esentiale pentru generatia noastra (si nu doar).

In acelasi timp insa, in fata unor asa de multe promisiuni, ceva imi parea suspect. Din aceasta cauza, mai multe zile am uitat cartea pe raft, amanandu-i citirea. In plus, nu am fost niciodata controlat de afirmatii care-mi spun mai dinainte ce reactie sa am dupa ce fac un anumit lucru.

Ce am de spus despre ea, acum ca am citit-o, nu este numai pentru mine. Este indeosebi pentru aceia care nu cred un lucru, doar ca il spune Michael W. Smith, sau Barack Obama... Este important si pentru aceia care au crezut afirmatia ca, "daca e sa cititi un singur roman anul acesta, cititi Baraca".

Vreau sa fac si eu o promisiune. Mai degraba sa o redau: "cercetati toate lucrurile si luati ce este bun". Daca avem de-a face cu ceva, sa cercetam. Aceasta carte e un bun studiu de caz si in acest caz. Eu cel putin imi rezerv dreptul de-a hotari pentru mine daca sa cumpar o carte si restului apropiatilor, sa o recomand sau sa o evaluez public. Nu am nevoie de altii sa hotarasca aceasta pentru mine. Dumnezeu ne cheama sa fim atenti la viata noastra si la circumstantele ei, ca sa nu fim pacaliti de vanzatorii de minciuni. Si, daca suntem chemati sa cercetam toate lucrurile, atunci inseamna ca le putem cerceta si ca putem lua ce e bun. Aceasta e promisiunea!

[va urma]

Update: Cititi si urmatoarele articole din aceasta serie de pe acest blog. Am pus diverse recenzii, precum si cateva observatii pe care le-am facut citind cartea.

Niciun comentariu: