miercuri, 17 octombrie 2007

2 Ioan - studiu biblic

Ioan, batranul, apostolul, scrie 2 Ioan cu dorinta de a-i cerceta pe cei din Biserica, cu privire la nevoia de a ramane in Dumnezeu, tot asa cum a facut-o si in prima sa epistola. Este o epistola condensata, care transmite acelasi mesaj pe care l-am discutat din 1 Ioan 2.

Apostolul se adreseaza Doamnei, ca presbiter, a batran. Deci (desi sunt mai multe interpretari aici), Doamna este Biserica. Copiii ei sunt cei care au crezut adevarul prin propovaduirea lui. Apostolul se adreseaza Bisericii pe care el a pastorit-o, dar si celor care s-au intors la Dumnezeu prin lucrarea acestei Biserici.

Trebuie sa fim atenti la exprimare acum. Inca din primul verset gasim cuvantul "adevar" (" pe care-i iubesc in adevar", "si toti cei ce cunosc adevarul"). Cadrul este restrans - este vorba despre cei care sunt in adevar (vezi vrs. 4), iubiti in adevar, de toti cei ce cunosc adevarul.

Care este scopul scrierii - "pentru adevarul acesta care ramane in noi si care va fi cu noi in veac" (vrs. 2). Scopul scrierii reiese si din alte versete, dar este acelasi.

Apostolul Ioan scrie cu dragoste din si in adevar, avand ca scop adevarul din credinciosi, care ramane in ei pe pamant si care va fi cu ei in veac(in eternitate) cunoscand adevarul. Exista insa o anumita ordine in exprimare si aceasta este importanta, fiindca exprima modul in care se desfasoara lucrurile. Intai vorbeste despre adevar si apoi despre dragoste, fara sa le dea "note" diferite.

Asadar, expresia "pe care-i iubesc in adevar" primeste sens. Intai trebuie sa fie in adevar, pentru a putea sa-i iubeasca in adevar. Faptul ca iubeste, nu inseamna ca este in adevar. Faptul ca iubeste fiind in adevar, inseamna insa ca iubeste in adevar. Din acest motiv, Ioan are curajul sa generalizeze - "si nu numai eu, ci si toti cei ce cunosc adevarul". Stia Ioan despre crestinii reali din 2007? Ii cunoastea personal? Nu, dar el stia ceva clar - oricine este in adevar, nu poate sa iubeasca altfel decat oricine altcineva care este in adevar. Fiindca adevarul este unul singur si cine este in adevar iubeste in adevar.

Salutul din versetul 3 este din partea Domnului Isus, "in adevar si in dragoste". Din nou, aceeasi ordine. Intr-unul din posturile recente, am vazut cum si 1 Ioan 2 vorbeste despre aceasta ordine naturala, esentiala. Acolo apostolul explica mai mult si mai pe larg ce implica aceasta si ce inseamna aceasta. Si am vazut clar ca a fi in adevar inseamna a ramane in Cuvant, iar a ramane in Cuvant inseamna a iubi spre desavarsire.

In versetul 4, Ioan isi dezvaluie sentimentele nobile, trairile legate de unii dintre cei care erau din Biserica. "M-am bucurat mult, zice el, cand am aflat pe unii din copii tai umbland in adevar". Batranul Ioan, se bucura... O imagine care imi provoaca emotii greu de descris. Se bucura fiindca vede ca generatiile viitoare au sfinti care traiesc, care umbla, in adevar!

Acest verset ne mai spune ceva - trairea crestinului poate fi si trebuie sa fie evaluata! Si ne mai spune ceva - batranii Bisericii au cea mai normala si naturala capacitate sa faca o astfel de evaluare (si nu doar ei, am spus "cea mai normala" nu singura). In plus, aflam ca, pentru cineva care e in adevar (stim ca Ioan era in adevar fiindca iubea in adevar), a judeca si a vedea ca si altii sunt in adevar si ca umbla asa, aduce bucurie mare. Imi doresc mult sa ma bucur si eu asa, sa simt un astfel de simtamant, sa ma treaca astfel de fiori. Stiu ca trebuie sa raman in adevar pentru aceasta. Si stiu ca cei care sunt si raman in adevar, iubesc in adevar si iubesc cu adevarat.

Versetul 4 ne aminteste ca umblarea in adevar nu este o traire mistica, pe care ar primi-o unii initiati sau mai deosebiti. Este porunca Tatalui. Umblarea in adevar este dupa porunca Tatalui. Si aceasta porunca a fost primita de la Dumnezeu, iar daca a fost primita, este prin har si este pentru toti cei care au primit iertarea prin credinta.

Ioan roaga biserica sa puna in aplicare si acum, ca si pana acum, porunca cea bine cunoscuta a lui Dumnezeu - "sa ne iubim unii pe altii". Este porunca pe care am avut-o de la inceput. El nu poate da porunci noi, ci aminteste doar porunca de la inceput. Dar, noi trebuie sa intelegem ca a ne iubi unii pe altii inseamna a fii in adevar mai intai de toate.

Intr-adevar, Ioan continua: "Si dragostea sta in vietuirea dupa poruncile Lui. Aceasta este porunca in care trebuie sa umblati, dupa cum ati auzit de la inceput." Deci, porunca de la inceput este dragostea, care nu este decat daca cei ce o au sunt in adevar si care (dragostea) sta in vietuirea (trairea zilnica) dupa poruncile Lui.

Dragostea nu sta in faptul ca ne iubim si ca ne vizitam? Nu! In nimic nu sta, decat in vietuirea dupa poruncile lui Dumnezeu. Bine, dar unde sunt aceste porunci? In Scriptura, in Cuvant, unde sa fie...?!!!

Observati cum sunt prezentate lucrurile aici? Intai de toate, esential este sa fii in adevar. Faptul ca esti in adevar aduce cu sine capacitea de a iubi in adevar. Dragostea aceasta sta in vietuirea dupa poruncile lui Dumnezeu. Poruncile lui Dumnezeu sunt in Cuvant, deci dragostea sta in trairea zilnica in Cuvant, asa cum de altfel am fost chemati de la inceput.

Ioan insa, continua si spune de ce zice el toate aceste lucruri. De ce a adus el in discutie Bisericii ca trebuie sa umble (fratii, sfintii) cu titlul de "trebuie" si valoare de porunca divina? De ce mentioneaza ca toata aceasta vietuire, umblare, traire trebuie sa fie "dupa cum ati auzit de la inceput"?

Caci in lume s-au raspandit multi amagitori, cari nu marturisesc ca Isus Cristos vine in trup. Iata amagitorul, iata Anticristul!



Amagitorii sunt pretutindeni si sunt multi. Ei nu marturisesc ce este de la inceput, anume ca dumnezeirea vine in trup. Cristos Isus, vine in trup. Nimeni altul si nimic alaturi de El. Exista mai multe forme ale cuprinse aici. Pasajul este unul principial, general. E foarte probabil ca Ioan s-a referit, implicit, la cei din vremea lui, care spuneau ca Isus Cristos nu e Dumnezeu si ca Dumnezeu nu poate veni in trup. Dar pasajul este general. Amagitorul este cel care spune orice altceva, decat adevarul cu privire la Domnul Isus. Sau spune si despre Domnul Isus, dar mai adauga ceva, sau nu spune tot.

Toata doctrina crestina se bazeaza pe faptul ca Cristos vine in trup. Afirmatia este una puternica, de baza, principiala si esentiala. Nici o porunca din Scriptura nu are sens daca Cristos nu vine in trup. Scriptura zice ca Cristos vine in trup. Daca nu vine in trup, atunci tot ce zice Scriptura este tot o minciuna. Dar noi am vazut pana acum ca tot ce zice Scriptura este din dragoste, care este din adevar. Iar daca este din adevar, atunci nu poate sa fie din minciuna.

Paziti-va bine sa nu perdeti rodul muncii voastre, ci sa primiti o rasplata deplina. Oricine o ia inainte, si nu ramane in invatatura lui Cristos, n-are pe Dumnezeu. Cine ramane in invatatura aceasta, are pe Tatal si pe Fiul. Daca vine cineva la voi, si nu va aduce invatatura aceasta, sa nu-l primiti in casa, si sa nu-i ziceti: „Bun venit!” Caci cine-i zice: „Bun venit!” se face partas faptelor lui rele.



Sunt unii care o iau inainte. Care isi zic singur ca sunt "mai maturi". Ei nu raman in invatatura lui Cristos. Fiindca daca ar ramane, ar fi ca si cei care raman. Dar fiindca nu sunt ca ei, nu raman. Au fost odata printre ei, dar acum nu mai sunt. Sunt cei care pleaca fiindca nu raman in invatatura lui Cristos.

Sunt multi amagitori si sunt peste tot. Ei nu aduc invatatura aceasta, a lui Cristos, adica invatatura despre adevar, dragoste si poruncile lui Dumnezeu si nu marturisesc venirea in trup a Domnului Isus, atunci cand deschid gura sa vorbeasca. Paziti-va BINE de ei. Apostolul Ioan prefera sa ii tina afara. Un "bun venit" te face partas faptelor rele ale acestor oameni.

Suntem tentati sa ne gandim ce invatatura aduc acesti oameni. Orice invatatura care nu este invatatura Cuvantului. Poate este chiar una "evoluata", bine gandita si specificata. O invatatura care este "in fata" invataturii despre Domnul Isus. Una mai "elevata". Tineti orice invatatura diferita de cea din Biblia afara.

Avand in vedere o experienta recenta, trebuie sa precizez si un caz special: cineva care isi zicea "frate" a intrat in contact cu mai multi tineri pe internet, refuzand sa se prezinte. Sub pretextul ca vrea sa vada cum gandesc, le-a prezentat chestiuni care nu contineau deloc "aceasta invatatura", despre ca Scriptura vorbeste. Raspunsul corect este - nu-i ziceti bun venit: nu-l primiti in adresa voastra de mess. Cineva a avut o experienta cu acest personaj. A iesit de pe internet si a vorbit cu Dumnezeu. Pasajul care era la rand era tocmai acesta, 2 Ioan. Dumnezeu a raspuns concret si a stiut ce sa faca.

Si alte exemple se pot da, dar fiecare sa primeasca Cuvantul Domnului in inima. Fara Cuvant, esti victima sigura.

Niciun comentariu: