vineri, 3 aprilie 2009

Maria Theotokos

Un om odata mort e mort in legaturile cu oamenii. Vechiul Testament nu prezinta o cinstire oarecare fata de anumiti patriarhi morti, ci mai degraba o raportare respectuoasa fata de invatatura lor, fata de modul vietuirii lor, fata de principiile si experientele lor de viata, care sa foloseasca celui care inca traia, la un moment dat.

Relatiile cu mortii sunt interzise de Dumnezeu si aratate ca deosebit de pacatoase. Totusi, Cristos subliniaza ca Dumnezeu e al celor vii, cand se zice "Dumnezeul lui Avraam, Isaac si Iacov".

Biserica ortodoxa pune un mare accent pe doctrina despre Maria si o alatura doctrinei despre Cristos si, implicit, doctrinei despre mantuire. Dar pana unde doctria este veridica si pana unde se aplica ea in practica, de ortodoxul obisnuit? Ce anume e cinstire si in ce situatii vorbim de inchinare?

Chestiunea e mai ampla, fiindca ortodoxia are rugaciuni la sfinti si, deci si Mariei. Ea ar sta, chipurile la picioarele lui Dumnezeu si ar interveni pentru cei care se roaga ei, in acceptiunea teologilor ortodocsi. Ori, aceasta este o mare eroare, o grea povara pe care acesti teologi o poarta inutil si impotriva lor insisi.

Maria este "nascatoare de Dumnezeu", ceea ce este adevarat. Vom intelege prin aceasta ca s-a implinit profetia prin care "samanta femeii" trebuia sa se nasca in lumea noastra pentru a zdrobi capul sarpelui. Aceasta trebuia sa fie o nastere ca oricare alta, dupa cum a decretat Dumnezeu: "cu durere vei da nastere". Diferita e conceperea, unde Iosif nu a avut nicio implicare, caci Fiul lui Dumnezeu s-a zamislit prin Duhul Sfant.

Nasterea a fost una normala. Domnul Isus a fost un fiu al omului in plinatatea sensului (cu exceptia conceperii din barbat). Se exagereaza foarte mult aici. Maria nici macar nu a constientizat ce se intampla, in profunzimea in care unii arata in mod gresit astazi. Este suficient sa observam momentul in care copilul Isus este la Ierusalim, la 12 ani si parintii il pierd din vedere pentru trei zile. Aceasta pentru ca nu au stiu unde sa-l caute si, chiar si atunci cand logica raspunsului Sau a fost clara, parintii lui (deci si Maria) nu au inteles ce le spunea el. Ea doar pastra in iniima ei tot ce se intampla.

Maria nu a fost aleasa fiindca ar fi fost buna, iar altele nu. Este o alegere divina suverana, pe care noi nu o intelem deplin. Da, Maria L-a nascut pe Cristos, care da, e Dumnezeu. Numai ca Maria L-a nascut pe Cristos ca om, nu ca Dumnezeu. Ca Dumnezeu, Cristos este Fiul Unic al lui Dumnezeu.

Expresia "theotokos", "purtatoare de Dumnezeu" (nascatoare, prin implicatie) nu trebuie privita absolut(in latina: "deipara" si "deigenetrix"). Ci, doar ca o implicatie. Maria l-a nascut pe Omul Isus Cristos, El fiind Dumnezeu deja. Mai degraba ar fi mai corect, teologic, "intrupatoare de Dumnezeu", pentru a separa ideea nasterii noastre (noi care nu am fost inainte Dumnezeu) de nasterea lui Cristos, care a fost.

Trebuie sa ne uitam in Cuvantul lui Dumnezeu si sa intelegem ca NICIUNDE Maria nu e ridicata la acest statut, de "nascatoare de Dumnezeu". Luca 1: 43 inregistreaza o expresia a Elisabetei, despre Maria: "maica Domnului meu". Voi spune doar ca se foloseste "kurios" (domn, stapan) si nu "theos".

Important nu e ce femeie L-a nascut pe Cristos, ci faptul ca Cristos s-a nascut din femeie. Deoarece este esential in planul lui Dumnezeu de mantuire ca Cristos sa se fi nascut ca om, din femeie. Se implica, evident, ca o anumita femeie sa-L nasca, dar aceasta este secundar, o implicatie (evident).

Paganismul a influentat mult traditia bisericeasca, acceptata in timp de bisericile tot mai afundate in departarea lor de adevar. Maria ca mama de Dumnezeu are acum sensul pagan si nu cel scriptural, care e cu totul altceva.

Important pentru tine si pentru mine este ca Cristos s-a nascut si nu ca Maria l-a nascut. Scriptura spune ca Isus a fost "cum se credea" fiul Mariei si al lui Iosif. Numai ca, El era Fiul lui Dumnezeu.

Adevarata MAMA a crestinilor nu este Maria. Nu exista in Scriptura sensul de Mater Dei. Cristos e doar Fiul lui Dumnezeu. Intr-un sens, Scriptura ne arata ca mama noastra, a crestinilor, este Ierusalimul ceresc (vezi Galateni) si nicidecum Maria.

Niciun comentariu: